Vrijwilligers rekruteren & behouden in een veranderend landschap
Deze workshop onderzoekt de veranderende, meer diverse dynamiek in vrijwilligerswerk en biedt handvaten om hedendaagse vrijwilligers beter te begrijpen en te betrekken. Komen aan bod: motivaties, voorkeuren en de invloed van levensfases op vrijwilligerswerk. Daarnaast leer je hoe communicatie en een professionele organisatie een sleutelrol spelen, om motivatie en loyaliteit op te bouwen. Deze sessie moedigt interactie aan en biedt ruimte voor vragen.
Je leert het belang van storytelling en het optimaal gebruik van zowel traditionele als digitale kanalen om vrijwilligers effectief te werven en te behouden. Samen duiken we in tools zoals Giveaday.be, Canva, Fathom en ChatGPT om wervingscampagnes en interne processen te verbeteren. Je krijgt praktische tips over werving, onthaal en waardering. Je kan die inpassen in je vrijwilligersbeleid om vrijwilligercentrisch te werken en zo een duurzame toekomstgerichte organisatie te worden. Je ontdekt hoe je een inclusieve, flexibele omgeving creëert die aansluit bij de diverse achtergronden van vrijwilligers. We gaan samen door de reis van de vrijwilliger bij jouw organisatie en bekijken waar de grootste gaten in je proces zitten. Die timmeren we dicht.
Deze vorming wordt gegeven door Bart Wolput, directeur van Give A Day. Aangezien zijn platform dagelijks gebruikt wordt door organisaties die vrijwilligers zoeken én vinden, weet Bart als geen ander wat werkt en wat niet. Give A Day ontwikkelde ook de website van het Vrijwilligerspunt en wil vrijwilligerswerk naar een volgend niveau tillen. Dat gebeurt door gemeentes, scholen, burgers en non-profits de juiste digitale tools aan te reiken, vrijwilligers & andere actoren slim te matchen, beleidsondersteuning te geven, methodieken aan te reiken en kwalitatieve moderne vormingen te geven.
De locatie is rolstoeltoegankelijk. Zijn er extra aanpassingen nodig om ervoor te zorgen dat je deze sessie kan bijwonen? Meld het zeker bij jouw inschrijving.
9000, GENT
België