Werknemersvrijwilligerswerk en sociale teambuilding
voor bedrijven
Word partner van Give a Day & 10000 goede doelen via werknemersvrijwilligerswerk
Give a Day biedt een A tot Z ondersteuning aan werkgevers die hun werknemers willen inspireren voor maatschappelijke impact via vrijwilligerswerk. Dit doen we via onze CSR Maatschappelijke Engagement vrijwilligerswerk platformen en organiseren we voor jullie sociale teambuildings. Op deze manier maken we het onze partners gemakkelijk om impact te creëren samen met goede doelen. Je medewerkers bieden hulp aan vrijwilligersorganisaties op basis van interesses, locatie en vaardigheden. Word partner zoals 100+ andere bedrijven!
Wat is een sociale teambuilding?
Een sociale teambuilding combineert teambuildingactiviteiten met maatschappelijke impact door werknemers een halve of hele dag vrijwilligerswerk te laten doen bij goede doelen rond thema's als milieu, vluchtelingen, zorg, ouderen,... Dit kan in de vorm zijn van een maatschappelijke teambuilding, impactday, impactweek of een gezamenlijke vrijwilligersdag. Teamleden van 10 tot 1000 personen steken de handen uit de mouwen in groep bij een of meerdere goede doelen, ondersteunen kwetsbare doelgroepen of zetten hun professionele vaardigheden in. Zo versterken we samen de vrijwilligersorganisaties en goede doelen via vrijwilligerswerk.
Wat is werknemersvrijwilligerswerk of bedrijfsvrijwilligerswerk?
Werknemersvrijwilligerswerk a.k.a. bedrijfsvrijwilligerswerk is een initiatief waarbij bedrijven hun medewerkers de mogelijkheid bieden om tijdens werktijd belangeloos hun tijd, kennis en vaardigheden in te zetten voor maatschappelijke organisaties. Dit kan variëren van eenmalige activiteiten tot structurele inzet, in groep of alleen. Dit type vrijwilligerswerk versterkt de band tussen medewerkers en verhoogt hun voldoening in het werk, terwijl het tegelijkertijd een concrete invulling biedt aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Onze community engagement experten helpen je met de opstart van je eigen lokale Give a Day platform voor werknemersvrijwilligerswerk om de impact en activatie naar nieuwe hoogtes te brengen.
Waarom als werkgever je werknemers stimuleren tot vrijwilligerswerk?
Steeds meer bedrijven zetten zich in om goede doelen te versterken en wel om deze 10 redenen:
- Doing good feels good: uit solidariteit tijd geven aan de meest kwetsbaren uit onze samenleving, geeft enorm veel warmte terug. Je gaat met een glimlach en een traan van ontroering naar huis.
- Solidariteit en teambuilding: Gezamenlijk vrijwilligerswerk versterkt de teamspirit en verbindt collega's door samen bij te dragen aan de gemeenschap.
- Employer branding: Bedrijven met een duidelijk sociaal hart trekken makkelijker talent aan en behouden hun personeel langer, vooral onder jongere generaties die waarde hechten aan maatschappelijke betrokkenheid.
- External branding: Door betrokkenheid bij de samenleving te tonen, kan een bedrijf zijn menselijke kant laten zien en zo een positieve impact maken.
- Soft skills ontwikkeling: Vrijwilligerswerk biedt werknemers de kans om buiten de kantooromgeving vaardigheden te ontwikkelen, zoals empathie en samenwerking, die niet eenvoudig via trainingen aangeleerd kunnen worden.
- Inspiratie en kruisbestuiving: Samenwerking tussen non-profitorganisaties en bedrijven kan tot waardevolle uitwisselingen leiden, waarbij beide partijen van elkaar leren.
- Nieuwe onzichten: Door uit hun gebruikelijke sociale bubbel te stappen, kunnen werknemers nieuwe perspectieven ontwikkelen, wat kan bijdragen aan inclusieve product- en dienstontwikkeling.
- Maak je teambuildings sociaal: Door teambuildingactiviteiten een sociale dimensie te geven, wordt het bestaande budget efficiënter ingezet met een bredere impact.
- Lokale verbinding: Vrijwilligerswerk verbindt werknemers met de lokale gemeenschap en kan leiden tot langdurige betrokkenheid. Dit versterkt de band tussen het bedrijf, zijn werknemers, en de gemeenschap.
- Positieve impact op welzijn: Vrijwilligerswerk heeft een bewezen positieve invloed op het welzijn van medewerkers, met voordelen zoals minder ziekteverzuim en een hogere mentale gezondheid, wat een maatschappelijke waarde in welzijn heeft van €1200 per jaar.
Deze punten illustreren hoe maatschappelijke betrokkenheid niet alleen goed is voor de gemeenschap, maar ook voor de groei en het welzijn van het bedrijf en zijn werknemers.
Deze partners creëerden al impact via ons customized matchplatform of sociale teambuildings in 2023
Nicoletta rizzi
Marketingverantwoordelijke
Bij Insaver-Luminus waren we op zoek naar alternatieve activiteiten om onze teamspirit te versterken en tegelijkertijd iets goeds doen voor de maatschappij. Give a Day was hier de perfecte partner voor.
De impactdag was een echt succes, zeker voor herhaling vatbaar!